Het begrip ‘Ontketend’ hebben wij muzisch in het vat gegoten door een programma samen te stellen waarin dit thema in diverse vormen tot uitdrukking wordt gebracht.
Op verschillende manieren geeft deze productie vorm aan het soms moeizame, vaak ontmoedigend lastige proces van het zich onttrekken aan knellende banden van welke aard dan ook: een solist die de mogelijkheden van het instrument en de eigen vaardigheden toont, een verklanking van de ontketende menigte die in 1905 het Winterpaleis bestormde, twee stukken van componisten die zich onttrokken aan de gruwelijke terreur van Nazi-Duitsland, dansers van House of Urban Arts Rotterdam (choreografie: Indirah Tauwnaar) die ontketening letterlijk en figuurlijk voor het voetlicht brengen, of een jongeveelbelovende componist die zijn eigen muzikale ‘stem’ laat horen.
Tevens kozen wij voor optredens in het eerste weekend van juli, waarin Keti Koti —de afschaffing van de slavernij, een wel heel letterlijke vorm van ontketening—wordt gevierd en herdacht. Het zijn weliswaar geen letterlijke ketenen waaruit jonge musici zich moeten bevrijden, maar de weg die naar een authentieke eigen muzikale ‘stem’ leidt en die originele muziekstukken aan een nieuw podium moet helpen, is vaak moeizaam. De concerten die de stichting Melopee organiseert, bieden professionele musici, jonge dansers en beginnende componisten de gelegenheid zich te laten zien en horen. Zij zullen bij deze concerten elk op hun eigen wijze vorm geven aan het begrip ‘Ontketening’.
Zemlinsky No.3, Op. 19, deel 1 (fragment)
Bonke, Three short piano pieces (fragment)
Weinberg, pianokwintet, deel 1 (fragment)
Weinberg, pianokwintet, deel 5 (fragment; dansers: Jara en Shaneequa van House of Urban Arts, choreografie: Indirah Tauwnaar)